
10.1177/1527476404273952Television & New Media / May 2005Calabrese / U.S. Media and the Iraq War

Casus Belli
U.S. Media and the Justification of the Iraq War

Andrew Calabrese
University Of Colorado

In departing from the traditional principles of a “just war” theory, which demands that mili-
tary action be taken only in self-defense, the U.S. government’s policy in its war against Iraq
was preemptive, the logic being that the perceived risk of Iraqi aggression toward the United
States ought to be avoided by attacking first. Perhaps this decision does not define imperial-
ism, but it certainly has raised the specter in the eyes of much of the rest of the world. Of
course, the obvious question became what evidence was there of imminent danger that
should justify an attack? From the start, the principal challenge never was a matter of
whether the U.S. military had the capacity to topple Saddam Hussein’s regime. Rather, the
challenge has been all along a matter of how to sell the war and U.S. military occupation to
the community of nations, the United Nations Security Council, the American people, and
the Iraqi people.

Keywords: war; Iraq; news; media; television; patriotism; nationalism; imperialism; censorship;
propaganda

In August 2003, the Pentagon took a peculiar interest in film history when
officials at the U.S. Department of Defense held a screening of Gillo
Pontecorvo’s gritty 1965 film about revolution, The Battle of Algiers. The film
depicts the Algerian fight against French colonial domination in the period
of 1954–1957. It is a harsh, documentary-style portrayal of violent confron-
tation between the Algerian National Liberation Front (FLN) and the
French colonial settlers and occupying government. Pontecorvo’s film is
mostly sympathetic toward the Algerians, who were the demoralized vic-
tims of imperialist racism and exploitation. Although the French succeeded
in winning the battle, the Algerians’ fierce resistance led to their eventually
winning the war and gaining independence in 1962, a fact that many also

153

Author's Note: Last updated on June 6, 2004.

TELEVISION & NEW MEDIA
Vol. 6 No. 2, May 2005 153–175
DOI: 10.1177/1527476404273952
© 2005 Sage Publications



attribute to the lack of public support by the French population for contin-
ued colonial rule. The film shows the ugliness of colonial barbarism, which
was recently denounced as immoral by the French General Jacques Massu,
who is fictionally portrayed in Pontecorvo’s film as General Phillipe
Matthieu, the head of a “para” (French paratrooper) division that perpe-
trates torture and murder to extract information sought to defeat the FLN.

Why would U.S. military strategists take an interest in such a film, which
was shown to an audience of about 40 officers and civilians? The invitation
to those in attendance raised the difficult issue of what becomes of an occu-
pying power that is the target of insurrection and that “succeeds tactically,
but fails strategically” (Kaufman 2003). The film offers lessons about the
sort of “low-intensity” conflict, including regular car bombings, that occu-
pying forces currently are experiencing in Iraq. A well-known challenge
posed by such forms of resistance, even to soldiers who possess far superior
firepower, is demoralization and fear, and with it the temptation to torture
prisoners to gain more information about the plans and whereabouts of
other combatants. The tactical success of the French in the Battle of Algiers
was the result of the use of overwhelming force and brutal violence, but
their strategic failure was due to a chronic inability to hear the reasons why
the Algerians desired their independence. Whether or not the cineastes at
the Pentagon view the Battle of Algiers as “Neo-Colonialism for Dum-
mies,” as one writer suggests might be the case, it seems that the screening
was motivated by the perception of the very real dangers of winning at
direct confrontation but being worn down by the unrelenting will of people
who refuse to be ruled by an outside power or its puppets (Atkinson 2004).

But is the comparison between the French in Algeria and United States
in Iraq an accurate one? Is the United States a colonial power? Is the United
States an empire? (Rothkopf 1997; King 2003; Walzer 2003; Ferguson 2004).
The growing debates surrounding this subject are many, and they include
not only whether America is an empire but also, if so, whether it is in
decline and/or whether and how it should be maintained. As one critic of
the idea that America is an empire has argued, colonization—including the
setting up of a permanent political administration—would not be sup-
ported indefinitely. However, dismissals of the idea that there is or could be
an American empire tend to rest on a formalized, nineteenth-century con-
cept of imperialism, a vision of empire that is of course no longer politically
sustainable in democratically elected countries. This leads to questioning
whether the concept of empire must be revisited, if not revised, from time to
time in light of new conditions (Foster 2001, 2003).

The claim that America is an empire will remain arguable, but a premise
of this essay is that the Bush administration’s foreign policy has been
guided by imperialist aims. The U.S. government continues to wield tre-
mendous influence, not only through global military expansion but also by

154 Television & New Media / May 2005



exercising economic and political power in all aspects of its foreign policy.
The thrust of the Bush administration’s vision of the new American century
is evident in its consistent high-profile refusals to participate in multilateral
agreements, including the Kyoto Global Warming Accord, the Comprehen-
sive Nuclear Test Ban Treaty, the Mine Ban Treaty, and the International
Criminal Court. Whether or not we wish to call this the behavior of an
imperial power, it is a reflection of imperial ambition. This essay examines
how that ambition has been manifested in the case for war that was made
by the Bush administration and how that case was made public to the
American people and the world. Based on evidence presented below, this
article argues that the major media of the United States played a key role in
uncritically projecting American imperialism, both domestically and
abroad.

How and When the War Was Sold

In departing from traditional principles of “just war” theory, which
demand that military action only be in self-defense, the U.S. government’s
policy in its war against Iraq was preemptive, the logic being that the per-
ceived imminent possibility of Iraqi aggression toward the United States
ought to be avoided by attacking first. Of course, the obvious question
became what evidence was there of imminent danger that should justify an
attack? From the start, the principal challenge never was a matter of
whether the United States military had the capacity to topple Saddam
Hussein’s regime, but rather it was a question of how to sell the war to the
United Nations (UN) Security Council, the American people, and ulti-
mately to the Iraqis. The Bush administration correctly recognized the vital
importance of the media, both domestically and internationally, as tools for
justifying its war policy in Iraq.

The principal arguments offered for why the United States and Great
Britain should invade Iraq were twofold, one being that the regime of
Saddam Hussein had continued to store, produce, and find ways to further
develop the capacity to produce biological, chemical, and nuclear “weap-
ons of mass destruction” (WMDs) and the other being that there were
covert links between the Iraqi government and members of the al Qaeda
network, perhaps even implicating Iraq in the terrorist attacks on U.S. tar-
gets on September 11, 2001. On February 5, 2003, U.S. Secretary of State
Colin Powell appeared before the UN Security Council and presented what
he characterized as compelling evidence of the existence of WMDs in Iraq
and of links between al Qaeda and Saddam Hussein’s government.
Powell’s speech relied heavily on a report issued by the government of Brit-
ish Prime Minister Tony Blair. Blair’s report was represented as the product
of an analysis by MI6, the British spy agency, although in fact MI6 did not

Calabrese / U.S. Media and the Iraq War 155



produce the report, and the agency even leaked its own report on the same
date as Powell’s speech, denying that there had been any evidence linking
Iraq and al Qaeda (Rampton and Stauber 2004, 96–99). Nevertheless, as
Sheldon Rampton and James Stauber (2003) convincingly argue in their
analysis of the Bush administration’s use of propaganda and deception to
promote its military strategies and actions, titled Weapons of Mass Deception,
the Iraq–al Qaeda connection did not have to be real. All that mattered was
that the Bush team, including Secretary of Defense Donald Rumsfeld, Vice
President Dick Cheney, and Deputy Defense Secretary Paul Wolfowitz,
continue to insist that there was a connection. By the sheer force of relent-
less repetition, the public came to accept that it was true, or at least became
worn down to the point of no longer caring that it was untrue, that Osama
bin Laden and Saddam Hussein not only shared a common mission to
destroy the United States but that they had joined forces to do so. “We know
that Iraq and the al Qaeda terrorist network share a common enemy,” Presi-
dent Bush stated in a speech in October 2002, concluding that Saddam
Hussein was “a man who, in my judgment, would like to use al Qaeda as a
forward army” (Rampton and Stauber 2004, 95).

In Colin Powell’s address to the UN Security Council on February 5,
2003, he stated that Saddam Hussein had the ability to deliver “lethal poi-
sons and diseases in ways that can cause massive death and destruction”
(Powell 2003). One day later, in his address to the nation on the occasion of
his announcement of plans to invade Iraq, President Bush stated that the
Iraqi regime had “acquired and tested the means to deliver weapons of
mass destruction,” including spray devices on “unmanned aerial vehicles”
which, if launched from a ship off the American coast, “could reach hun-
dreds of miles inland.” Moreover, Bush claimed on that occasion, there was
compelling evidence that Saddam Hussein had “longstanding, direct and
continuing ties to terrorist networks. . . . The danger Saddam Hussein poses
reaches across the world” (Bush 2003). During this period, such claims
were disputed, and the evidence used to support them was discredited
before, during, and since the U.S. invasion of Iraq.

On January 8, 2004, after the war was declared over, the Carnegie
Endowment for International Peace (CEIP) released a detailed report ana-
lyzing the prewar evidence that was available to the U.S. and international
intelligence communities about Iraq’s weapons programs and comparing
that data to the claims that were made by the Bush administration. The
report was the result of a distillation of “pre-war intelligence, the official
presentation of that intelligence, and what is now known about Iraq’s pro-
grams.” The findings provide a startling contrast to the claims that were
made by Secretary Powell and President Bush prior to the invasion. Nota-
bly, the CEIP concluded that there had been no immediate threat of WMDs
from Iraq. Its nuclear program had been “suspended for many years,” the

156 Television & New Media / May 2005



nerve agents it possessed “had lost most of their lethality as early as 1991,”
and “Operations Desert Storm and Desert Fox, and UN inspections and
sanctions effectively destroyed Iraq’s large-scale chemical weapon produc-
tion capabilities.” The CEIP concluded that the intelligence community had
“overestimated the chemical and biological weapons in Iraq,” that it
“appears to have been unduly influenced by policymakers’ views,” and
that officials had misrepresented intelligence findings about the threat
posed by Iraq’s ballistic missile program to deliver WMDs (Cirincione,
Mathews, and Perkovich 2004). According to the report, the Bush adminis-
tration’s distortion of intelligence reports included “the wholesale drop-
ping of caveats, probabilities, and expressions of uncertainty present in
intelligence assessments.” It notes that “numerous statements” were made
by “the president, vice president, and the secretaries of state and defense to
the effect that ‘we know’ this or that when the accurate formulation was ‘we
suspect’ or ‘we cannot exclude’” (Cirincione, Mathews, and Perkovich
2004, 52). The CEIP also discredits claims made by the Bush administration
that there was valid evidence of an Iraq-al Qaeda connection, having found
“no solid evidence of a cooperative relationship between Saddam’s gov-
ernment and al Qaeda” and “no evidence that Iraq would have transferred
WMDs to terrorists—and much to counter it” (Cirincione, Mathews, and
Perkovich 2004, 52). As the report notes, “Bin Laden and Saddam were
known to detest and fear each other, the one for his radical religious beliefs
and the other for his aggressively secular rule and persecution of Islamists.
Bin Laden labeled the Iraqi ruler an infidel and an apostate, had offered to
go to battle against him after the invasion of Kuwait in 1990, and had fre-
quently called for his overthrow” (Cirincione, Mathews, and Perkovich
2004, 48). In an interview with National Public Radio (NPR) correspondent
Vicky O’Hara, CEIP president for studies and coauthor of the report, Jessica
T. Matthews, cited the “routine omission of any reference to uncertainty in
intelligence on Iraq” and faulted the Bush administration for “the turning
of judgments, assessments and possibilities into facts” (O’Hara 2004). The
report’s conclusion, reiterated in the interview, is that “war was not the best
or only option” and that the United States should revise its National Secu-
rity Strategy “to eliminate a U.S. policy of unilateral preventive war, i.e.,
preemptive war in absence of imminent threat,” and change the post of CIA
director “from a political appointment to a career appointment” to remove
the potential for political pressure to be exerted on intelligence work
(Cirincione, Mathews, and Perkovich 2004).

Regarding Colin Powell’s address to the UN Security Council, coauthor
of the CEIP report, Joseph Cirincione, concluded that “it’s very difficult to
support any of Powell’s main conclusions.” In a public statement respond-
ing to the report, Powell has acknowledged that there was no “smoking
gun, concrete evidence” between Saddam and al Qaeda, although, in

Calabrese / U.S. Media and the Iraq War 157



keeping with administration practices, he proceeded with contradicting
what the evidence has shown by insisting that the unsubstantiated suspi-
cions were warranted and therefore that the invasion was justified (Mar-
quis 2004). Despite the fact that he was reportedly opposed to the Bush
administration’s Iraq policy, Powell set his disagreements aside and pub-
licly supported it (Blumenthal 2004). As is now well known, the Bush
administration’s plans to invade Iraq had been formulated well before the
9/11 attacks, making pressure to step up the UN weapons inspection and
the speech given by Powell little more than obligatory rhetorical steps on
the way to a fait accompli. Quoting national security advisor Condoleezza
Rice, former director of state department policy planning Richard Haas
noted that in June 2003 Rice said to Powell, “Save your breath, the president
has already decided what he’s going to do on this” (quoted in Blumenthal
2004).

In fact, the agenda for war in Iraq had been set before the president was
elected, by a group of Republican strategists, now often referred to as the
“neoconservatives.” The “neocons” have become identified with a think-
tank called the Project for the New American Century (PNAC), many of
whose members would go on to become high-ranking members of the Bush
administration and whose stated goal is “to promote American global lead-
ership,” achieved through “military strength and moral clarity.” According
to the PNAC’s 1997 “Statement of Principles,”

We seem to have forgotten the essential elements of the Reagan Administra-
tion’s success: a military that is strong and ready to meet both present and fu-
ture challenges; a foreign policy that boldly and purposefully promotes
American principles abroad; and national leadership that accepts the United
States’ global responsibilities. (PNAC 1997)1

From its inception, PNAC considered the invasion of Iraq necessary and in-
evitable. In January of 1998, eighteen PNAC members sent an open letter to
President Clinton urging him “to enunciate a new strategy that would se-
cure the interests of the U.S. and our friends and allies around the world.
That strategy should aim, above all, at the removal of Saddam Hussein’s re-
gime from power” (PNAC 1998).2 One month later, PNAC successfully lob-
bied for Congress to pass the “Iraqi Liberation Act” and authorize a $97
million aid package for Iraqi opposition groups, including the Iraqi Na-
tional Congress, which was the creation of a public relations firm, the
Rendon Group, with $12 million in covert CIA funding during the period
between 1992 and 1996 (Rampton and Stauber 2004, 42–49). On September
20, 2001, nine days after the 9/11 attacks, PNAC sent an open letter to Presi-
dent Bush, again with multiple signatories by prominent “neocons,” urg-
ing for the destruction of the al Qaeda network and again calling for war in

158 Television & New Media / May 2005



Iraq. PNAC claimed that Saddam may have provided assistance to al
Qaeda, “But even if evidence does not link Iraq directly to the attack, any
strategy aiming at the eradication of terrorism and its sponsors must in-
clude a determined effort to remove Saddam Hussein from power in Iraq”
(PNAC 2001). To summarize, the policy for war in Iraq was one that
President Bush inherited rather than created.

In one of the few in-depth news stories about PNAC and its origins, Jay
Bookman wrote in the daily newspaper The Atlanta Journal Constitution,
“Rarely did the press or, especially, television address the possibility that
larger strategies might also have driven the decision to invade Iraq.” Book-
man’s article concludes with a statement that aptly summarizes PNAC’s
principles: “the U.S. stands ready to invade any country deemed a possible
threat to our economic interests” (Bookman 2002). In September 2000, just
prior to Bush’s election victory, PNAC published one of its most important
reports, Rebuilding America’s Defenses, stating the necessity for the United
States to gain military control in various parts of the world, including in
Iraq. The desired process of transformation would bring “revolutionary
change,” but it might take long to happen, unless “some catastrophic and
catalyzing event—like a new Pearl Harbor,” were to occur (Donnelly,
Kagan, and Schmitt 2000). The attacks on 9/11 constituted just such an
event. The authors cannot be accused of a conspiracy for such thinking, for
they were open and unequivocal from the start about their goals for a new
American empire (Donnelly 2002).

Vox Americana

One of the most memorable promises voiced by President George Bush
Sr. during the period immediately preceding the Gulf War of 1990–91 was
that that war would not be “another Vietnam.” That vow was certainly
open to interpretation. In the most general sense, it meant that the United
States would win decisively and that all of the world would witness the
prowess of the U.S. military. But equally important, it meant that there
would be no lingering doubt among the American public about the justness
of the cause—in other words, no lack of support. Although it is doubtful
that the U.S. failure in Vietnam was due to a domestic failure in opinion
control and consequent lack of public support, the government imposed far
greater restrictions on journalistic access to battlefronts in subsequent mili-
tary conflicts (Rampton and Stauber 2004, 182–83). The theory was that
there would be less chance for the media to steer public opinion away from
supporting the war if access to information were more carefully controlled.
The Gulf War of 1990–91 and the recent wars in Afghanistan and Iraq
offered a clear contrast to the Vietnam War in many ways, not least of which
was the decisiveness and effectiveness with which the administrations in

Calabrese / U.S. Media and the Iraq War 159



power engaged in domestic efforts at “perception management” (Rampton
and Stauber 2004, 5–6).

In addition to these contrasts with the Vietnam War coverage, we can
even see significant transformations since the Gulf War. One of the con-
trasts that has been widely noted was the shift from government control in
the form of press pools during the Gulf War to the use of “embedded jour-
nalism” in the recent Iraq War. Briefly, “embedding” is the process of allow-
ing individual or small groups of journalists to travel to the battlefronts
with troops. It is estimated that more than seven hundred U.S. and foreign
reporters were permitted to participate in training and to travel with Amer-
ican military units. According to Terence Smith, media correspondent and
senior producer for the PBS television program The News Hour with Jim
Lehrer, embedding “made possible a kind of intimate, immediate, absorb-
ing, almost addictive coverage, the likes of which we have not seen before.”
Smith also called embedding “the most innovative aspect of the coverage of
the second gulf war” (Smith 2003).

Perhaps a more significant change since the first Gulf War has been the
increase in the number of 24-hour television news channels now providing
“real-time” coverage worldwide. During the Gulf War of 1990–91, the most
globally influential television news source was CNN. It is often noted that
many in the Arab world, including Saddam Hussein, watched CNN to
learn about what was happening on the battlefield. During the war, CNN
caught the other television networks off-guard and gained a tremendous
competitive advantage, both in terms of television ratings and credibility,
and it remained the U.S. international news ratings leader, for better and for
worse, until fairly recently. But things have changed. There were multiple
television networks providing 24-hour global live coverage of the Iraq War.
They included Fox News, which is now the ratings leader among cable
news channels in the United States, ahead of CNN, MSNBC, and CNN
Headline News. But more significant is the fact that, unlike in 1990–91, the
Arab-speaking world no longer depends on American television to see
coverage of conflict in the Middle East. Today, there are four 24-hour Arab
satellite channels, including Al Jazeera, Al Manar, Abu Dhabi, and LBC
(Sharabi 2003). As we have seen since the time of the attacks against the
United States on September 11, 2001, Arab satellite television has had a pro-
found impact, not only in the Middle East, but globally. While the Gulf War
brought CNN into global prominence, the war in Afghanistan did the same
for Al Jazeera, and in fact Al Jazeera has been referred to as “the CNN of the
Arab world” (Ibish and Abunimah, 2001). As the responses by the U.S. gov-
ernment and U.S. news networks have indicated, Al Jazeera’s impact was
keenly felt in the United States. These developments, and American
responses to them, are discussed below.

160 Television & New Media / May 2005



Staying on Message: Government
Effor ts at “Perception Management”

Once the war began, the U.S. government naturally sought to limit
access to military operations in Iraq and indeed to promote favorable per-
ceptions of its campaign both within the United States and internationally.
Despite the uniqueness of U.S. military power, with respect to the nature of
its efforts at “perception management,” the United States behaved in a pre-
dictable manner. Nevertheless, what was even unique in that instance was
the scale of investment in propaganda, which few governments can match.
Such efforts have ranged from multimillion dollar public relations cam-
paigns to the financing of a radio and television station in Iraq and covert
expenditures that included the propping of an inauthentic U.S. taxpayer-
funded “Iraqi National Congress” that was made to look like a group of
exiled freedom-loving patriots.

Among the most controversial informational tactics by the United States
are those that were in connection with the Al Jazeera network. Al Jazeera
began broadcasting in November 1996 with $137 million in financing by
the emir of Qatar, but the network did not become widely known in the
West until after the September 11, 2001, attack on the United States. In Octo-
ber of that year, the United States invaded Afghanistan to remove the
Taliban from power and attack bases of operation used by the al Qaeda net-
work. Immediately following the start of the war, the Taliban forced all for-
eign news organizations to leave the country except Al Jazeera, which was
estimated to be able to reach 35 million viewers in the Arab world, includ-
ing 150,000 in the United States. According to journalist Rick Zednick,
“When the U.S. launched strikes on Afghanistan on October 7, the world
wanted what only Al Jazeera had: war video, including live footage of
bombs falling on Kabul.” Not long after the start of the war, a videotape of
Osama bin Laden denouncing the United States was delivered to the Kabul
bureau, which Al Jazeera broadcasted and which was subsequently aired
in its entirety on several American television networks (Zednik 2002). The
speech by bin Laden not only blessed the 9/11 attacks, it also stated once
more his position that he and his supporters are fighting a religious holy
war against the American infidels. It was a call to arms and a defiant criti-
cism of American foreign policy. Following the American broadcast of the
video, President Bush’s National Security Advisor, Condoleezza Rice,
asked American networks not to carry such statements by bin Laden or his
collaborators in the future. One reason she gave was that these tapes might
contain coded (hidden) messages, possibly instructions to other al Qaeda
network members to commit further acts of terrorism (Kurtz 2001, Carter
and Barringer, 2001). “What we do not need is to have a kind of a free rein
[for bin Laden] to sit and use the airwaves to incite attacks on innocent

Calabrese / U.S. Media and the Iraq War 161



people,” Rice stated in an interview she later gave to Al Jazeera (Rice 2001).
The bin Laden recording was certainly newsworthy as far as prevailing
media industry standards are concerned, but coded messages or not, Rice
was not unreasonable in projecting concern about how the tape would be
received by the American public so soon after 9/11. According to the presi-
dent of NBC news, “Her biggest point was that here was a charismatic
speaker who could arouse anti-American sentiment getting 20 minutes of
air time to spew hatred and urge his followers to kill Americans” (Carter
and Barringer 2001). The request made by Rice to the networks did attract
criticism, the implication being that the government was trying to censor
U.S. television news coverage of the war. However, following her request,
the networks agreed to edit future tapes of bin Laden. In response to Al
Jazeera’s airing of the bin Laden video, Secretary of State Colin Powell pub-
licly criticized the network, as did The New York Times and several radio and
television broadcasters. Powell also later asked the emir of Qatar to reduce
Al Jazeera’s level of inflammatory reporting on the war, and the State
Department tried to prevent the Voice of America from broadcasting an
interview with Taliban leader Mulla Omar Muhammad.

Most significant of all U.S. government actions against Al Jazeera have
been two bombings of the network’s offices, one in Kabul during the war in
Afghanistan, and one in Baghdad during the Iraq War. According to the
Washington Post, the Kabul incident occurred in November 2001, when U.S.
aircraft dropped two 500-pound bombs on Al Jazeera’s offices “based on
‘compelling’ evidence that the facility was being used by the al Qaeda ter-
rorist organization.” None of the Al Jazeera staff members were injured
(Loeb 2001). A few weeks later, Al Jazeera’s managing director, Mohamed
Jasem Al Ali, received a letter from assistant secretary of defense, Victoria
Clarke, claiming that the United States did not know the building was used
by Al Jazeera. Although the New York-based Committee to Protect Jour-
nalists asked the Department of Defense for further explanation, it is
unlikely that the lingering doubts will be removed about whether the
bombing was a deliberate attempt to end Al Jazeera’s presence in Kabul
(Zednik 2002). With fears of a similar event occurring in Iraq, prior to the
start of the war, Al Jazeera repeatedly informed the U.S. military of the
exact coordinates of its office in Baghdad, but in April 2003, a U.S. missile
hit the office and killed Tareq Ayub, a 34-year old Jordanian journalist
(Solomon 2003).

Al Jazeera has also been targeted by U.S. media, including The New York
Times, which criticized Al Jazeera for being anti-Israel and anti-American,
and by CBS television anchor Dan Rather, who speculated that Al Jazeera
was funded by bin Laden (Straus 2001). But not all of the mainstream U.S.
media have been so critical or hyperbolic. CNN and Al Jazeera have even
been partners in sharing news footage about the Middle East (Sullivan

162 Television & New Media / May 2005



2001). During the war in Afghanistan, MSNBC’s Michael Moran praised Al
Jazeera’s journalists for their hard work and for the risks they were taking
to cover the story (Moran 2001). The fact is that Arab satellite television has
posed a serious challenge to the U.S. government’s control of information
about conflict in the Middle East and to the hegemony of U.S. news media.
Al Jazeera has been a familiar topic in the repertoires of American late-
night talk show comedians, and it has been the subject of serious discus-
sions about how to further curtail its global influence (Schiesel 2001; Ibish
and Abunimah 2001). But regardless of wishful thinking by some to reduce
or end the network’s influence, it is now abundantly clear that U.S. media
do not have a global monopoly in satellite news reporting. Global civil soci-
ety has new and very influential voices that are likely to continue gaining
attention and respect around the world, regardless of whether American
audiences are watching.

Under circumstances of declining support for U.S. foreign policy, it is not
surprising that the U.S. government has invested considerable funds in
“public diplomacy,” or public relations, or simply propaganda, to rebuild
confidence in “Brand America.” The efforts have included hiring Charlotte
Beers, a top Madison Avenue advertising executive, to serve as undersecre-
tary of state for public diplomacy, and the employment of public relations
firms, to give a facelift to the U.S. image abroad (Rampton and Stauber
2004, 30). Following 9/11 and the war in Afghanistan, the Bush administra-
tion spent many millions of dollars to remedy the fact that it has been “los-
ing the propaganda war abroad,” as The New York Times terms it (Stanley
2001). In fact, soon after 9/11, a group was formed at the Pentagon called
the Office of Strategic Influence (OSI), which was “developing plans to pro-
vide news items, possibly even false ones, to foreign media organizations.”
The OSI had opponents in the military, the media, and Congress, not least of
which was because it blurred the boundaries between covert intelligence
operations and public relations. One fear became that U.S. media would
pick up disinformation from the foreign media and publish and broadcast
it to U.S. audiences. Soon after the OSI became a matter of public knowl-
edge, the White House closed it down (from the New York Times, cited by
Rampton and Stauber 2004, 66–68).

In an attempted countermove to draw Arab-speaking audiences away
from Arab news channels, the Pentagon established Al Iraqiya, a radio and
television station run by the California-based Science Applications Interna-
tional Corporation (SAIC). SAIC is on the “Fortune 500” list of the largest
U.S. corporations and generated $6.1 billion in revenue in 2002, mainly
from providing surveillance services for U.S. spy agencies. Although SAIC
had no prior experience operating either a radio or a television station, it is
one of the top contractors with both the National Security Agency and the
Central Intelligence Agency. During its short period of existence (the

Calabrese / U.S. Media and the Iraq War 163



concept was proposed two months before the start of the Iraq War), Al
Iraqiya has suffered from instability due to staff turnover and lack of audi-
ence interest by Iraqis, and it appears that SAIC may lose its contract with
the Pentagon. The U.S. Broadcasting Board of Governors, which oversees
all nonmilitary propaganda, including Voice of America, Radio Free
Europe, Radio Free Asia, and Radio and TV Marti, is now investing $100
million to establish a new Middle East Network, which will broadcast
throughout the Middle East by satellite and will be available terrestrially in
Iraq. The network, which is intended to resemble CNN, MSNBC, and the
Discovery Channel, will serve 22 countries and will initially broadcast
twelve to fifteen hours a day (Chatterjee 2004).

Profits and Patr iotism: U.S. Media Coverage of the War

Despite the obvious newsworthiness of the Bush administration’s pre–
9/11 strategy for foreign policy, which included plans for Iraq, the main-
stream U.S. media chose not to draw this important story onto the center
stage of American public discourse. The major television networks
reported little of the detail pertaining to neoconservative strategies and
their influence on U.S. foreign policy. As noted above, a significant number
of PNAC associates became influential members of the Bush administra-
tion. In fact, ten out of the eighteen people who signed the PNAC letter to
President Clinton in 1998, urging him to remove Saddam Hussein from
power, became members of the Bush administration. This fact was
observed on one of the major television networks (ABC), although it is one
of the few such stories that were found in a search of television coverage of
the subject. It is also important to note that the “Nightline” story presents a
largely skeptical tone toward criticism of PNAC (“The plan,” 2004).3

Nor was there sustained media coverage that questioned the evidence
used by the administration regarding WMDs or the connection between
the Iraqi government and al Qaeda. The media’s failure to provide infor-
mative and accurate coverage of the government’s arguments for war con-
tributed to the majority of Americans giving blind support to the adminis-
tration. Based on a series of seven surveys of Americans on the subject of
media and the Iraq War, the University of Maryland’s Program on Interna-
tional Policy Attitudes (PIPA) analyzed the relationship between American
misperceptions about the government’s claims and levels of support for the
war (Kull et al. 2003). The report begins by examining the weak or complete
absence of evidence to support the Bush administration’s repeated asser-
tions of an Iraq–al Qaeda connection and of Iraq’s possession of WMDs.
Besides the lack of evidence about Iraq’s link to al Qaeda or its WMD threat,
PIPA also highlighted the lack of world support for a U.S.-led war that was
not sanctioned by the United Nations. The primary focus of the surveys,

164 Television & New Media / May 2005



however, was how that misinformation was received by the American pub-
lic, including an exploration of the connection between misperceptions and
the likelihood of support for the war.

In January 2003, “68 percent expressed the belief that Iraq played an
important role in September 11, with 13 percent even expressing the clearly
mistaken belief that ‘conclusive evidence’ of such a link had been found”
(Kull et al. 2003, 2). The end of major bombing in Iraq, or what is generally
referred to as the war’s end, was declared on May 1, 2003. Following that
time, in June-September 2003, PIPA found a slight decline in perception of
an Iraq–al Qaeda connection, but the figure remained at a remarkably
high 57 percent. Another striking finding was that even immediately after
the war had ended, with no WMDs found nor evidence produced of an
ongoing WMD program, 34 percent of Americans said they believed that
the U.S. forces had “found Iraqi weapons of mass destruction” (Kull et al.
2003, 4).4

The PIPA surveys also assessed the degree to which Americans
misperceived world opinion about the U.S. decision to invade Iraq. In the
period leading up to and during the Iraq war, world opinion polls were
taken in many countries by Gallup International and by the Pew Research
Center to assess the level of support/lack of support for the United States
launching a war without UN approval. The findings strongly indicate the
very high level of world opposition to U.S. unilateral action against Iraq
(Kull et al. 2003, 8). A question that Americans heard repeatedly after 9/11
was “Why do they hate us?” (Zakaria 2001). For its Global Attitudes Pro-
ject, the Pew Research Center for People and the Press conducted surveys of
16,000 people in 20 countries and the Palestinian Authority in May 2003
and 38,000 people in 44 nations in 2002. Not surprising, the Pew study
found that “the bottom has fallen out of support for America in most of the
Muslim world” and that “even in Kuwait, where people have a generally
favorable view of the United States, 53% voice at least some concern that the
U.S. could someday pose a threat” (Pew Research Center 2003).

Reporting on Americans’ perceptions of world opinion about foreign
support for the war, PIPAresearchers found in March 2003 that only 35 per-
cent of Americans correctly perceived that the majority of the people in the
world opposed the U.S. decision to go to war. Even after the war ended,
findings in June, July, and August 2003 revealed that only 38 percent to 42
percent correctly perceived that the majority of the people opposed the U.S.
war against Iraq (Kull et al. 2003, 6). Although no single misperception was
held by a majority of respondents, the PIPAreport notes that “a large major-
ity has at least one misperception” (p. 2). In a composite analysis of three
major misperceptions—Iraq–al Qaeda links, the presence of WMDs in Iraq,
and world opinion that favored the U.S. invasion— PIPA found a cumula-
tive effect: 53 percent of those with one misperception supported the war,

Calabrese / U.S. Media and the Iraq War 165



78 percent of those with two misperceptions did so, and 86 percent of those
who held all three misperceptions favored war (p. 11).

Apart from the administration’s role in generating these misper-
ceptions, how do we explain the role of the media? The answer to this ques-
tion is complex, although the PIPA study and another yield data allowing
important insights that seem to contradict any assumptions that the effects
of the media were neutral. One notable finding was the degree to which
misperceptions varied according to news source. A striking comparison is
the difference between those who got most of their news from the Fox News
Network and those who relied mostly on the U.S. Public Broadcasting Ser-
vice (PBS) and NPR. According to data collected in June, July, and August
of 2003, 80 percent of Fox TV viewers had one or more misperceptions,
whereas only 23 percent of the audience for NPR or PBS had one or more
misperceptions. Of course, this finding does not enable us to draw conclu-
sions about causality—that is, whether a given news source determines the
likelihood of misperception—and the interactions between preferences for
particular news sources and the effects are not reported. However, the
study did control for demographic variables, and it was found that demo-
graphic differences within an audience for a particular news source are
consistent with findings of misperceptions held by the aggregate audience
for that source (Kull et al. 2003, 15). For example, more educated Fox view-
ers were as likely to hold misperceptions as less educated Fox viewers.

The heavy reliance on official sources by the major U.S. television news
networks during the war was documented in a study conducted by the me-
dia watchdog organization, Fairness and Accuracy in Reporting (FAIR).
The study covered news programs about Iraq during a three-week period
following the first day of bombing in Iraq (March 20, 2003) on six television
networks and news channels: ABC World News Tonight, CBS Evening News,
NBC Nightly News, CNN’s Wolf Blitzer Reports, Fox’s Special Report with Brit
Hume, and PBS’s NewsHour with Jim Leher. The following are among the
notable findings of the study:

• A total of 1,617 on-camera sources (interviewees) appeared in the stories.
• 63 percent of all sources were current and former government employees, ei-

ther civilian or military, more than half of whom were current or former U.S.
officials.

• U.S. sources comprised 76 percent of the total.
• 64 percent of all sources, and 71 percent of U.S. sources, supported the war.
• 10 percent of all sources were opposed to the war, but only 3 percent of U.S.

sources did so. The latter finding contrasts with polls that found 27 percent of
U.S. citizens opposed the war.

The study also found that only one antiwar group leader appeared as a
source. The FAIR report states that antiwar sources “were almost univer-

166 Television & New Media / May 2005



sally allowed one-sentence soundbites taken from interviews conducted
on the street. Not a single show in the study conducted a sit-down inter-
view with a person identified as being against the war” (Rendall and
Broughel 2003). Peace groups also attempted to purchase time to broadcast
advertisements for peace, but they were refused by all of the major televi-
sion networks. The reason given for the refusal by the president of CBS was
that “informed discussion comes from our programming” (Rampton and
Stauber 2004, 172). Of course, the range of “informed discussion” was lim-
ited significantly by the bias in favor of prowar sources. But then, like the
other networks, CBS makes no apology for its prowar bias. In an interview
on CNN’s Larry King Live interview show, CBS Evening News anchor Dan
Rather stated, “Look, I’m an American. I never tried to kid anybody that
I’m some internationalist or something. And when my country is at war, I
want my country to win, whatever the definition of ‘win’ may be. Now, I
can’t and don’t argue that this is coverage without a prejudice. About that I
am prejudiced” (quoted in Rendall and Broughel 2003).

The prowar bias documented in FAIR study’s findings was a function of
the networks’ selection of interview sources. But in covering the actual bat-
tlefront, “embedded” journalists also were naturally not inclined to ques-
tion the war and whether it was just. Their job was not to question whether
and why the war should take place but rather to illuminate how the war
would unfold. The subject of “embedding” has been a focus of considerable
discussion and criticism by journalists and critics analyzing how well the
media did in covering the war. By focusing on one small group of soldiers
and their efforts, did journalists compromise the overall understanding of
what was happening? Also, did the fact that journalists were embedded
with soldiers, on whom they relied for food, water and safety, make it less
likely that they would take critical positions about how the war was being
conducted? Or as Terence Smith of the Columbia Journalism Review asks,
“Did media jingoism compromise objectivity?” Smith notes “the on-screen
flags and lapel pins, the breathless embedded television correspondent
describing how ‘we’ went on patrol.” He also notes “the cheerleading, can-
do tone that infected too much of the reporting as U.S. forces advanced
against an overpowered, overwhelmed army” (Smith 2003). Embedded
television coverage from the field was a chance for the networks to test new
technologies used for “real-time” reporting, including lightweight cam-
eras, satellite uplinks, and videophones. Paul Friedman notes that early
embedded reports “had a gee-whiz quality that overwhelmed the fact that
very little information was being conveyed” and he further observes that,
because the networks fetishized the use of live transmissions, embedded
journalists spent much of their time with the technology, which was “time
that could not be spent on gathering pictures and information for more
complete stories” (Friedman 2003).

Calabrese / U.S. Media and the Iraq War 167



In the fierce competition for the audience for Iraq War television cover-
age, the networks also aimed to distinguish themselves by “branding”
their news reports. CBS titled its reports “America at War,” while CNN
used the heading “Strike on Iraq.” Fox used the same title for its newscasts
as the Pentagon’s official name for the invasion—“Operation Iraqi Free-
dom”—which was subsequently also adopted by NBC and MSNBC. In
addition to titles for their newscasts the networks wrapped their stories in
red, white and blue, including by use of computer-generated images of the
American flag waving at the bottom of the screen during reports. Overall,
the networks went to great lengths to seamlessly blend their patriotism,
technological prowess, and professionalism, which in the long run has the
potential to yield market advantages. Although the extraordinary expense
of war reporting cannot be sustained indefinitely, the investment during
such a period can enable a network to build “brand loyalty.”

Unlike in the Gulf War, when CNN was the unchallenged cable news
source, Fox held that distinction in the Iraq War. In the first twenty-one days
of the Iraq War, Fox had an average share of 42 percent of the cable news
audience, whereas CNN had 34 percent, MSNBC had 18 percent, and CNN
Headline News had 6 percent (Greppi 2003a). What explains the strength of
Fox News? One clear distinction is that Fox appears to tap into the large and
receptive American audience for militantly conservative political view-
points. As one writer claims, “Fox has two things going for it. It has a politi-
cal agenda that many people find attractive, and it has an entertainment
value that many people find attractive. And the other networks have nei-
ther” (Joe Angotti, quoted in Greppi 2003b). Fox News, which is owned by
media baron Rupert Murdoch, surpasses its competitors by its overt dis-
plays of nationalism. The head of Fox News is Roger Ailes, a Republican
who worked on the presidential campaigns of Nixon, Reagan, and the
senior George Bush. Ailes reportedly takes a vengeful attitude toward
what he considers the predominantly liberal media establishment in the
United States. According to a former Fox News Channel producer, Charlie
Reina, Fox News staff consider the channel to be “‘Roger’s Revenge’—
against what he considers a liberal, pro-Democrat media establishment
that has shunned him for decades.” Reina also notes that the Fox News
Channel newsroom is “under the constant control and vigilance of man-
agement.” Every day, an “executive memo” reportedly is circulated,
“addressing what stories will be covered and, often, suggesting how they
should be covered.” According to Reina, “The Memo is the bible. If, on any
given day, you notice that the Fox anchors seem to be trying to drive a par-
ticular point home, you can bet The Memo is behind it. . . . The Memo was
born with the Bush administration, early in 2001, and, intentionally or not,
has ensured that the administration’s point of view consistently comes
across on FNC [Fox News Channel]” (Reina 2003).5

168 Television & New Media / May 2005



Murdoch’s Fox News set the standard for patriotic television with an
editorial policy that echoed the Bush administration’s official stance, mak-
ing any challenge to the White House’s plans for war seem tantamount to
treason. As the ratings leader during the war, Fox became the model for the
other U.S. commercial networks. While chasing after Fox in the ratings
wars, the other networks also shifted more closely toward Fox’s ideological
terrain. For example, when Bill Maher, host of the provocative ABC talk
show “Politically Incorrect,” questioned the use of the term “coward” to
describe the suicide bombers, he became a target of strong criticism, even-
tually resulting in the withdrawal of major advertising sponsorship from
the show by Sears and FedEx. The network eventually cancelled the show
rather than risk the further financial and image losses that could result from
keeping the show on the air (The Guardian, October 5, 2001; Rothenberg
2001). Likewise, just before the Iraq war began, MSNBC cancelled its high-
est rated show, hosted by Left liberal Phil Donahue, citing low ratings for
the show as its reason. According to a leaked internal NBC report, the
Donahue show was recommended for cancellation because it gave a “diffi-
cult public face for NBC in a time of war. . . . He seems to delight in present-
ing guests who are antiwar, anti-[George H. W. Bush] and skeptical of the
administration’s motives” (AllYourTV.com, quoted in Rampton and
Stauber 2003).

In a study of British and American newspaper and magazine coverage of
WMDs that has obvious relevance for evaluating television coverage, media
researcher Susan Moeller found that most journalists failed to differentiate
among various types of weapons—chemical, biological, nuclear, and radio-
logical—and consequently were unable to raise vital questions regarding
Iraq’s capabilities or the risks posed by the use of the various types of weap-
ons. Moeller also observed that the media generally accepted the Bush
administration’s framing of the “war on terror” in terms of unsupported
claims about Iraq’s WMD threat. The failure to question the terrorism-Iraq-
WMD connections was symptomatic of the expedient approach reporters
took to covering the story, relying heavily on off-the-record, anonymous
sources and unverified “findings” about WMDs made by the Bush adminis-
tration. Journalists tended to report the same stories, giving the same empha-
sis and primacy to the administration’s lead in terms of the selection and
framing of stories. Moeller concludes that the reporting on WMDs was “clas-
sic scandal coverage,” emphasizing “breaking news” and “partisan con-
tests” rather than “technological or scientific debates or the policy ramifica-
tions—especially the international ramifications” (2004, 20).

One of the lessons Moeller draws from her analysis is that weak report-
ing results from reliance on “off the record anonymous sources” (Moeller
2004, 20). The problem of relying on such sources became evident recently
in revelations about how New York Times reporters had been responsible for

Calabrese / U.S. Media and the Iraq War 169



misleading and sustained front-page coverage of WMDs that was based on
“anonymity-cloaked assertions of people with vested interests” (Okrent
2004; see also Mayer 2004; Scheer 2004; Shafer 2004). Chief among U.S.-
based Iraqi “informants” was Ahmad Chalabi, one of the founders of the
“Iraqi National Congress” and a favorite of PNAC members.6 But the news
media cannot be held entirely to blame. In the interest of patriotism, espe-
cially in times of crisis, journalists sometimes accept the words of their
leaders, making it tempting for leaders to justify national security decisions
with arguments that are, in the words of one writer, “clearer than the truth”:

In justifying war against Iraq, the Administration suggested ties between a
mortal adversary (al Qaeda) and what was at worst a worrisome future ad-
versary (Saddam)—ties whose existence nearly every knowledgeable ob-
server has called into question. Furthermore, the Administration conflated
the dangers posed by terrorists with those posed by tyrants, and said that the
same sort of pre-emptive measures must be applied to both. This is a dubious
argument, and one that must be rigorously examined rather than continually
asserted. (Schwarz 2004; see also Englehardt 2004; Dreyfuss and Vest 2004).

Many journalists covering the lead up to the Iraq War relied heavily on un-
substantiated and unverified administration “findings” and on Iraqi infor-
mants who were more intent on removing Saddam Hussein from power
than on telling the truth. News organizations and journalists should not be
excused for suspending their ethical responsibilities because of patriotic
zeal. Even worse, however, is the deliberate deception by government lead-
ers intent on manipulating patriotism in pursuit of empire. Now that
greater knowledge of the manipulation and deception of the U.S. govern-
ment by Ahmad Chalabi and the Iraqi National Congress has become pub-
lic, Defense Department officials have tried to distance themselves. But all
appearances indicate that “the U.S. wanted to be scammed” (Mayer
2004, 59).

Conclusion: Pax Americana?

Like the French in Algeria, the Bush administration has put U.S. soldiers
in grave danger by maintaining an occupying force in Iraq, with more
American casualties being sustained since the declared end of the war than
during it. The Bush administration used the media to tap into public fear
and sentiment among Americans following 9/11 to create a public dis-
course that would support an imperialist war. In pursuit of that aim, open
and healthy political debate has suffered. During times of war, the failures
of the media to adequately represent the political differences contribute to a
stifling atmosphere for political dissent, which was abundantly clear
before, during, and since the Iraq War. In 1835, Alexis de Tocqueville noted

170 Television & New Media / May 2005



that the tyranny that has the most oppressive effect on democracy in Amer-
ica is not that of political leaders. Rather, it is what he called “the tyranny of
the majority.” In our televisual age, that tyrant has the unique characteristic
of being the child of the unholy marriage of political power and market
power. Today’s tyrant makes it a dangerous risk for a media corporation to
step out of line from the prevailing viewpoint, especially during wartime.
Now that the American president has declared that we are in a permanent
state of war—a “war against terrorism”—the pressure projected by the
commercial media to not appear “unpatriotic” has been intense, indefinite,
and forbidding. Although the pressure comes from two directions, the gov-
ernment and the market, it is the latter that is far more forbidding. The
American television industry enjoys broad protection under the First
Amendment, but it must answer to commercial sponsors. And the commer-
cial television networks must always fear that by taking controversial polit-
ical positions that deviate from the majority, they will be at risk of losing
advertisers who do not wish to be associated with those views. Commercial
advertisers generally do not wish to be associated with a program that pres-
ents, much less advocates, a minority political viewpoint on a matter as
controversial as war, let alone a view that runs counter to moneyed inter-
ests. The consequence of this condition is that those who dissent find it diffi-
cult to make their voices heard. But the censorship they face is not that of the
government, at least not directly. Rather, it is market censorship. American
commercial television provides a near-perfect form of repression because it
does so by touting the seemingly wholesome principle that it responds to
what the audience wants.

By uncritically following Bush to war, the networks tailored their respec-
tive brand identities to complement the White House strategy for “brand
America.” In the process, they predictably avoided presenting any sus-
tained challenges to the Bush administration’s failure to produce credible
evidence of WMDs or links between the government of Iraq and al Qaeda.
Moreover, the mainstream U.S. media neglected to give American citizens
an adequate picture of the scale of the antiwar movement at home or
abroad. Whether or not the United States fits a technical description of an
imperial power, the mainstream media consistently obscure from the view
of the American people the reasons that increasingly much of the rest of the
world sees America as a less than benevolent empire.

Notes

1. See also Christian Science Monitor (2004).
2. Signatories include Elliott Abrams, William Bennett, Francis Fukuyama, Wil-

liam Kristol, Richard Perle, Donald Rumsfeld, Paul Wolfowitz, and James Woolsey.

Calabrese / U.S. Media and the Iraq War 171



3. The program featured an interview with Project for a New American Cen-
tury’s founder and chairman William Kristol, who was chief of staff to Bush Sr.’s
vice president, Dan Quayle, and is the editor of the conservative political magazine,
The Weekly Standard, which is underwritten by Rupert Murdoch. See also Rampton
and Stauber (2004, 46).

4. Program on International Policy Attitudes did not begin asking about percep-
tions regarding weapons of mass destruction until May 2003.

5. It should be noted that, although Fox may be extreme in how it regulates edito-
rial viewpoints expressed on its channel, it is not the only channel to do so. For
example, during the war in Afghanistan, the head of CNN ordered that images of
civilian casualties must be balanced by reminders that the Taliban harbored and
supported terrorists. This story became news when some CNN reporters com-
plained publicly that they were being forced to have a “‘pro-America’ stamp on
their reports” (Kurtz 2001).

6. Recent revelations have shown that Chalabi was instrumental in providing
now-discredited intelligence that was used by the Bush administration to justify its
case for war and in providing misleading information to the media, particularly
regarding weapons of mass destruction. Chalabi succeeded in getting the U.S. gov-
ernment to overthrow Saddam Hussein, and he has accumulated considerable
political and economic power in Iraq, to the point where he has become less reliant
on the United States and is no longer a darling of the Department of Defense, but
rather, he has come to be viewed as a potential threat to U.S. national security
(Mayer 2004; Scheer 2004).

Reference

Atkinson, Michael. 2004. Rocket the Casbah. The Village Voice, January, 7–13. Avail-
able at http://www.villagevoice.com.

Blumenthal, Sidney. 2004. He Won the Battles, But Lost the Wars. The Guardian, Jan-
uary 8. Available at http://proquest.umi.com.

Bookman, Jay. 2002. Bush’s Real Goal in Iraq. The Atlanta Journal-Constitution, Sep-
tember 29. Available at www.ajc.com.

Bush, George W. 2003. Address to the Nation on War with Iraq, March 17. Available
at www.whitehouse.gov/news/releases/2003/03/20030317-7.html.

Carter, Bill, and Felicity Barringer. 2001. At U.S. Request, Networks Agree to Edit
Future bin Laden Tapes. The New York Times, October 11. Available at
www.nytimes.com.

Chatterjee, Pratap. 2004. Information Warfare or Yesterday’s News? CorpWatch, Jan-
uary 6. Available at www.corpwatch.org.

Christian Science Monitor. N.D. Neocon 101: Some Basic Questions Answered. Avail-
able at www.csmonitor.com/specials/neocon/neocon101.html (accessed Janu-
ary 11, 2004).

Cirincione, Joseph, Jessica T. Mathews, and George Perkovich. 2004. WMD in Iraq:
Evidence and Implications. Summary. Washington, DC: Carnegie Endowment for
International Peace.

172 Television & New Media / May 2005



Donnelly, Thomas. 2002. The Past as Prologue: An Imperial Manual. Review of The
Savage Wars of Peace , by Max Boot. Foreign Affairs . Available at
www.foreignaffairs.org.

Donnelly, Thomas, Donald Kagan, and Gary Schmitt. 2000. Rebuilding America’s
Defenses: Strategy, Forces and Resources for a New Century. Washington, DC: Project
for the New American Century. Available at www.newamericancentury.org/
RebuildingAmericasDefenses.pdf.

Dreyfuss, Robert, and Jason Vest. 2004. The Lie Factory. Mother Jones, January/Feb-
ruary. Available at www.motherjones.com.

Englehardt, Tom. 2004. Keeping Secrets. Mother Jones, January/February. Available
at www.motherjones.com.

Ferguson, Niall. 2004. Colossus: The Price of America’s Empire. London: Penguin.
Foster, John Bellamy. 2001. Imperialism and Empire. Monthly Review, December.

Available at www.monthlyreview.org.
———. 2003. Imperial America and War. Monthly Review, May. Available at

www.monthlyreview.org.
Friedman, Paul. 2003. The War on TV: A Missed Opportunity. Columbia Journalism

Review 3: May/June. Available at: www.cjr.org.
Greppi, Michele. 2003a. War Brings Cable News Share Shifts. Television Week, April

14. Available at http://proquest.umi.com.
———. 2003b. Fox Setting the News Agenda. Television Week, July 21. Available at

http://proquest.umi.com.
The Guardian. 2001. Bill Maher Says the Unsayable, October 5. Available at http://

proquest.umi.com.
Ibish, Hussein, and Ali Abunimah. 2001. The CNN of the Arab World Deserves our

Respect. Los Angeles Times, October 22. Available at www.latimes.com.
Kaufman, Michael T. 2003. What does the Pentagon see in “Battle of Algiers”? The

New York Times, September 7. Available at www.nytimes.com.
King, Desmond. 2003. Why the U.S. is Not an Empire (by Design) and Why it Mat-

ters. Tocqueville Lecture, November 3. University of Colorado, Boulder, Colo-
rado. Available at www.tocquevillecenter.org/kingtalk.htm.

Kull, Steven, Clay Ramsay, Stefan Subias, Evan Lewis, and Phillip Warf. 2003.
Misperceptions, the Media and the Iraq War. Report by the Program on International
Policy Attitudes. Available at www.pipa.org.

Kurtz, Howard. 2001a. CNN Chief Orders “Balance” in War News. Washington Post,
October 31. Available at www.washingtonpost.com.

———. 2001b. Media Ethics during the War on Terrorism. CNN.com/Community,
October 11. Available at www.cnn.com/2001/COMMUNITY/10/11/kurtz/
index.htm.

Loeb, Vernon. 2001. U.S. Bombs hit Kabul TV Station. Washington Post, November
14. Available at www.washingtonpost.com.

Marquis, Christopher. 2004. Powell Admits No Hard Proof in Linking Iraq to al
Qaeda. New York Times, January 9. Available at www.nytimes.com.

Mayer, Jane. 2004. The Manipulator. The New Yorker, June 7, 58–72.
Moeller, Susan D. 2004. Media Coverage of Weapons of Mass Destruction. Report of the

Center for International and Security Studies at Maryland. Available at http://
www.cissm.umd.edu.

Calabrese / U.S. Media and the Iraq War 173



Moran, Michael. 2001. In defense of Al Jazeera. MSNBC News, October 18. Available
at www.msnbc.com.

O’Hara, Vicky. 2004. Think-Tank: White House Fudged WMD Report. National
Public Radio’s All Things Considered, January 8. Available at www.npr.org.

Okrent, Daniel. 2004. Weapons of Mass Destruction? Or Mass Distraction? New York
Times, May 30. Available at www.nytimes.com.

Pew Research Center. 2003. Views of a Changing World 2003. Washington, DC: Pew
Research Center for People and the Press.

The Plan: Were Neo-Conservatives’ 1998 Memos a Blueprint for Iraq War?” Night-
line, March 5. Available at http://abcnews.go.com/sections/nightline/
DailyNews/pnac_030310.html.

Powell, Colin. 2003. Remarks to the UN Security Council. New York, February 5.
Available at www.state.gov/secretary/rm/2003/17300.htm.

Project for the New American Century. 1997. Statement of Principles, June 3. Avail-
able at http://www.newamericancentury.org/statementofprinciples.htm.

———. 1998. Letter to President William J. Clinton, January 26. Available at
www.newamericancentury.org/iraqclintonletter.htm.

———. 2001. Letter to President George W. Bush, September 20. Available at
www.newamericancentury.org/Bushletter.htm.

Rampton, Sheldon, and John Stauber. 2003. Trading on Fear. The Guardian, July 12.
Available at http://proquest.umi.com.

———. 2004. Weapons of Mass Deception. New York: Penguin.
Reina,  Charlie.  2003.  The  Fox  News  Memo,  October  30.  Available  at  http://

poynter.org/forum/?id=thememo (accessed January 8, 2004).
Rendall, Steve, and Tara Broughel. 2003. Amplifying Officials, Squelching Dissent.

Extra!. Available at www.fair.org/extra/0305/warstudy.html (accessed Decem-
ber 30, 2003).

Rice, Condoleezza. 2001. Interview with Al Jazeera TV. Available at
www.whitehouse.gov/news/releases/2001/10/20011016-3.html.

Rothenberg, Randall. 2001. For Country in Need of Laugh, Joke Ends up Being on
Maher. Advertising Age, October 8. Available at http://proquest.umi.com.

Rothkopf, David. 1997. In Praise of Cultural Imperialism? Foreign Policy 107:38–53.
Scheer, Robert. 2004. Chalabi’s Long, Costly Charade. The Nation, May 25. Available

at www.thenation.com.
Schiesel, Seth. 2001. Stopping Signals from Satellite TV Proves Difficult. The New

York Times, October 15. Available at www.nytimes.com.
Schwarz, Benjamin. 2004. Clearer than the Truth. Atlantic Monthly, April. Available

at www.theatlantic.com.
Shafer, Jack. 2004. Judy’s Turn to Cry. Slate, May 25. Available at www.slate.com.
Sharabi, Hisham. 2003. The Political Impact of Arab Satellite Television on Post-Iraq

War Arab World. Transnational Broadcasting Studies 11. Available at
www.tbsjournal.com/Hisham_Sharabi.html.

Smith, Terence. 2003. Defining News in the Middle East. Columbia Journalism Review,
May/June. Available at www.cjr.org.

Solomon, Norman. 2003. ALethal way to “Dispatch” the News. Media Beat, April 10.
Available at www.fair.org.

174 Television & New Media / May 2005



Stanley, Alessandra. 2001. Battling the Skepticism of a Global TV Audience. The New
York Times, November 1. Available at www.nytimes.com.

Straus, Tamara. 2001. The CNN of the Arab World, October 26. Available at
www.alternet.org (accessed November 1, 2001).

Sullivan, Sarah. 2001. Courting Al-Jazeera, the Sequel: Estrangement and Signs of
Reconcil iation. Transnational Broadcasting Studies 7. Available at
www.tbsjournal.com.

Walzer, Michael. 2003. Is There an American Empire? Dissent Fall: 27–31.
Zakaria, Fareed. 2001. Why do They Hate us: The Politics of Rage. Newsweek, Octo-

ber 15.
Zednik, Rick. 2002. Inside Al Jazeera. Columbia Journalism Review, March/April.

Available at www.cjr.org.

Andrew Calabrese is an associate professor at the University of Colorado in Boulder.
He has published many research articles on communication politics and policy, and he
edited Information Society and Civil Society: Contemporary Perspectives on
the Changing World Order (with Slavko Splichal and Colin Sparks), Communi-
cation, Citizenship, and Social Policy (with Jean-Claude Burgelman), and
Toward a Political Economy of Culture (with Colin Sparks). He won the Donald
McGannon Award for Social and Ethical Relevance in Communication Policy
Research, and he was a Fulbright scholar in Slovenia. He edits the book series “Criti-
cal Media Studies” for Rowman and Littlefield Publishers, serves on several editorial
boards, and is a founding member of the European Institute for Communication and
Culture.

Calabrese / U.S. Media and the Iraq War 175


